Apeldoorn



Auto (97,2%)

In economisch opzicht is Apeldoorn vooral een autostad. Het openbaar vervoer per trein is goed in de oost-westrichting, maar de verbindingen met Zwolle en Arnhem zijn beter per auto. Veel bestemmingen in Apeldoorn worden ontsloten door de snelwegen A1 en A50. Een stedelijke verkeersring draagt de interne bereikbaarheid van de stad Apeldoorn. Het feit dat de isochroon in Apeldoorn slechts 97,2% bedraagt, wordt veroorzaakt door de geringe autobereikbaarheid van nationaal park de Hoge Veluwe.

Fiets (87%)

Apeldoorn ligt op de Veluwe en kent daarom veel groen en een hoogteverschil aan de west- en zuidzijde van de stad. Kijkend naar de isochroon van de fietsbereikbaarheid wordt dat onbewoonde gebied goed ontsloten per fiets. Richting de meer bewoonde delen buiten de stad, Vaassen in het noorden en Twello en even verderop Deventer in het oosten is de fietsbereikbaarheid echter beperkt. Dit is opvallend omdat je zou verwachten dat de verbinding per fiets tussen Apeldoorn en Deventer juist optimaal is. Historisch gezien zijn er echter slechts een paar verbindingen tussen de twee steden en dat is nog steeds zo. Wat verder nog opvalt is de slechte bereikbaarheid van bedrijventerrein Ecofactorij ten oosten van de stad direct achter de A50. Het knooppunt van de A50 en de A1 vormt ook een flinke barrière voor het buitengebied daarachter.

Openbaar vervoer (58%)

De ov-isochroon van Apeldoorn is erg geconcentreerd binnen de stad. Het oppervlak van deze isochroon is een van de kleinste van de onderzochte steden maar qua bereikbaarheid van inwoners scoort Apeldoorn toch 58%. Dit komt doordat Apeldoorn relatief geïsoleerd ligt aan de rand van de Veluwe met weinig dorpen binnen de staal van 9 km rondom station Apeldoorn. De bereikbaarheid met openbaar vervoer zou beter kunnen naar Beekbergen, Hoog Soeren, Vaassen en de nieuwbouwwijk Zuidbroek.