Arnhem



Auto (99,7%)

Arnhem is uitstekend ontsloten voor auto’s. De isochroon voor de auto is zeer ruim. In 30 minuten is de automobilist ver buiten de gemeentegrens. Arnhem is van oorsprong niet ingericht op de auto. Toch is het goed mogelijk van en naar het centrum te rijden door de onderdoorgang voor auto’s nabij het station. Diverse uitvalswegen zorgen voor een zeer ruime isochroon.

Fiets (82%)

De Nederrijn loopt dwars door Arnhem en vanuit het centrum zijn er twee grote verkeersbruggen die beide delen van de stad met elkaar verbinden. De fiets heeft hiermee prima mogelijkheden de Nederrijn over te steken en Arnhem-Zuid binnen het half uur vanaf het station te bereiken. Toch is zo’n oversteek van invloed op het bereik en dit zie je doordat Elst ten zuiden van Arnhem maar binnen de straal van 9 km grotendeels buiten de isochroon valt. Dit ondanks de aanwezigheid van het Rijnwaalpad, de snelfietsroute tussen Arnhem en Nijmegen. Mogelijk speelt de A325 hierin ook een rol die het Rijnwaalpad en Elst van elkaar scheidt. Ten westen van Arnhem speelt de Nederrijn en de IJssel die bij Westervoort zich afsplitst voor een flinke barrière richting Westervoort en Duiven die daardoor niet of gedeeltelijk bereikbaar zijn.

Openbaar vervoer (57%)

Arnhem heeft veel treinstations waardoor verschillende dichtbijgelegen plaatsen goed bereikbaar zijn met openbaar vervoer, bijvoorbeeld Elst, Westervoort, Velp, Oosterbeek en Wolfheze. In de stad rijden de karakteristieke trolleybussen. Plaatsen buiten Arnhem zonder treinstation zijn minder goed bereikbaar, zoals Huissen en Driel. Naar het noorden zijn weinig ov-verbindingen, omdat Arnhem aan de rand van de Veluwe ligt.