Breda



Auto (100%)

Breda is van oudsher niet ontworpen voor auto’s. De oude binnenstad kent een fijnmazig stratenpatroon. De ligging tussen twee snelwegen (A16 en A27) en de nabijheid van A59 en A58 maken dat er veel autoverkeer is. Deels is het stratenpatroon hierop aangepast. De isochroon rond Breda is zeer ruim. Andere steden zijn gemakkelijk bereikbaar binnen 30 minuten, zelfs vanaf het station in Breda.

Fiets (81%)

De parel van het zuiden vlak bij de Belgische grens. 81,1% van de bewoners die binnen 9 km van het station van Breda woont heeft de luxe dit station binnen een half uur fietsen te bereiken. Langs het treinspoor naar Gilze en Rijen is het prima fietsen want daarlangs bereik je in theorie binnen een half uur fietsen bijna de 9 km-grens. Net ten noorden daarvan ligt Oosterhout dat ondanks een kaarsrechte provinciale weg met fietspaden niet helemaal te bereiken is. Dit komt deels door het Markkanaal. Een verbetering van de doorstroming voor fietsers op deze weg zou hier verbetering in kunnen aanbrengen. De A16/A58 ten westen van Breda heeft een barrièrewerking voor fietsers op het gebied daarachter, waaronder ook Etten-Leur valt.

Openbaar vervoer (59%)

De bereikbaarheid van alle wijken binnen de stad is goed maar buiten de stad is de ov-isochroon versnipperd. De snelwegen rondom Breda spelen hierin een beperkende factor. Ten oosten van de A27 en ten westen van de A16 zijn een beperkt aantal plaatsen binnen 30 minuten bereikbaar met het openbaar vervoer. Het helpt ook niet dat de station Etten-Leur en Gilze-Rijen net buiten de straal van 9 km vallen, waardoor de treinverbindingen weinig bijdragen in deze analyse. Delen van Etten-Leur, Bavel en Oosterhout zijn niet bereikbaar binnen 30 minuten, waardoor de bereikbaarheid blijft steken op 59%.