Den Haag



Auto (98,6%)

Den Haag kent geen ringweg zoals Amsterdam en Rotterdam. Daarom is de stad zeer filegevoelig: de A12 loopt direct de stad binnen tot aan het Malieveld. De isochroon laat echter weinig afwijkends zien: ook in Den Haag kan de automobilist elke bestemming in 30 minuten bereiken.

Fiets (89%)

Hoewel Den Haag niet bekend staat als fietsstad, blijkt de doorfietsbaarheid hoog te zijn. Grote delen van Den Haag zijn ruim en groen opgezet, wat veel ruimte biedt aan onder andere de fietser. Het verste kom je als je vanaf het centraal station het spoor en de snelwegen in de rug houdt. De andere kant op richting Voordorp en Delft word je als fietser uitgedaagd door spoor, de Vliet en de snelwegen A12, A4 en A13. Toch woont 89% van de inwoners binnen een straal van 9 km vanaf Centraal Station. De komst van de nieuwe invalsweg Rotterdamse Baan zal het autoverkeer meer spreiden. Nu is nog niet te zeggen wat het effect is voor de fietsbereikbaarheid van delen van de stad.

Openbaar vervoer (64%)

Hoewel de bebouwing van Den Haag helemaal binnen de 9 km-cirkel ligt, is te zien dat met name het zuidwestelijke deel van de stad niet goed ontsloten is met openbaar vervoer. Dat komt deels doordat de tram een relatief lange afstand door het stedelijk gebied moet afleggenen deels doordat de route van de tram vrij indirect is. De ov-bediening kan verbeteren als trams sneller kunnen doorstromen. Ook het noordelijk deel van Delft is niet goed bereikbaar vanaf Den Haag CS. De tram en trein komen wel in Delft maar de wijken bij de A4 zijn niet binnen 30 minuten bereikbaar. De A4 lijkt een flinke barrière te vormen voor een goede ov-verbinding richting Nootdorp. Scheveningen, Rijswijk, Voorburg, Leidschenveen en ook Wassenaar kennen wel relatief snelle ov-verbindingen. Zuidwest Den Haag is met de fiets wel binnen de isochroon bereikbaar. Een kans dus voor de fiets.