Eindhoven



Auto (99,4%)

Ondanks de berichten over toenemende filedruk, blijkt uit de isochronenkaart dat de auto nog steeds ruim baan heeft. Zelfs vertrekkend vanaf het centraal station zijn alle bestemmingen binnen 30 minuten te bereiken. De 0.6% die niet te bereiken is, is te verklaren door de ligging van Eindhoven Airport, waar geen autoverkeer is toegestaan.

Fiets (89%)

Eindhoven is de vijfde stad van Nederland qua aantal inwoners. In 2015 was het fietsstad 5 van de wereld volgens Copenhagenize. Eindhoven zet zich in voor de fietser, onder andere door de doorstroming te bevorderen, door wachttijden te minimaliseren en obstakels te verwijderen. Op de isochronenkaart is te zien dat er op de e-bike-afstand van 15 km veel potentie ligt met Helmond, Son en Breugel, Best en Valkenswaard. Daarom wordt ingezet op snelfietsroutes. Wellicht kan ook de blinde vlek die Eindhoven Airport op dit moment in de isochroon veroorzaakt worden opgelost door medewerkers de mogelijkheid te geven het vliegveld beter per fiets te laten bereiken. Best ligt als grote woonkern binnen de 9 km-straal maar letterlijk in de oksel van de A2 en de A58, wat de bereikbaarheid per fiets niet bevordert.

Openbaar vervoer (61%)

Eindhoven heeft een relatief lage bereikbaarheid met openbaar vervoer. Naar het noorden en oosten zijn goede verbindingen naar Nuenen, Son en Breugel en Geldrop (trein). Aan de zuidwestkant kunnen Waalre en Veldhoven echter niet binnen 30 minuten bereikt worden, waardoor relatief veel inwoners binnen de straal van 9 km rond station Eindhoven geen ov-verbinding hebben die korter is dan 30 minuten. Dit is deels te verklaren doordat de stations Best en Helmond Brandevoort buiten de straal van 9 km vallen en dus nauwelijks bijdragen aan de bereikbaarheid met openbaar vervoer. Opvallend is dat ook Eindhoven Airport niet binnen de isochroon valt en dus niet binnen 30 minuten bereikbaar is met het openbaar vervoer.