Rotterdam



Auto (100%)

De infrastructuur in Rotterdam is relatief goed afgestemd op de auto. Tweebaanswegen direct door het centrum zijn geen uitzondering. De rijkswegen zijn zeer goed te bereiken binnen de 30 minuten-isochroon. Iedere woning in Rotterdam is eenvoudig bereikbaar met de auto.

Fiets (77%)

Rotterdam is qua inwoners de op een na grootste stad van Nederland. In en rond de stad is het een wirwar van infrastructuur voor weg- spoor- en vaarverkeer. De wederopbouw na de Tweede Wereldoorlog werd aangegrepen om ruim baan te geven voor de auto. Dit resulteerde in een autostad waarin het autodenken diepgeworteld zit in de cultuur. Ten opzichte van Amsterdam heeft Rotterdam meer ruimte de fiets in hun brede wegprofielen in te passen ten koste van de auto. De stad is hard op weg om alle steden in haar omgeving met behulp van snelfietsroutes aan elkaar te knopen en de automobiliteit te beperken. De Maas vormt al nauwelijks meer een barrière. Richting Vlaardingen heeft een snelfietsroute met vlotte doorstroming een flinke meerwaarde. Dit geldt ook in de richting van Nieuwerkerk-, Capelle- en Krimpen aan den IJssel waar veel mensen wonen. Gezien de werkgelegenheid die de Rotterdamse Haven biedt en het gat in de bereikbaarheids-isochroon ter hoogte van Pernis kan hier voor de fietsbereikbaarheid nog veel gewonnen worden.

Openbaar vervoer (71%)

In Rotterdam is de invloed van trein en metro goed te zien. In verschillende richtingen kun je langs de trein- en metrolijnen tot de randen van de cirkel van 9 kilometer komen. Met name richting Nesselande, langs de Randstadrail en de spoorlijn naar Dordrecht kan men binnen 30 minuten ver komen. De A20 lijkt, mede door een goede tramverbinding geen barrière te vormen voor het openbaar vervoer richting het noorden van Rotterdam. Het vliegveld is ook binnen 30 minuten bereikbaar.

Rotterdam beschikt over gemiddeld snelle ov-assen (meerdere metrolijnen en trams met vrije baan). Hierdoor ligt het grootste deel van de stad binnen de isochroon. Alleen van de randgemeenten Vlaardingen en Barendrecht ligt een deel wel binnen de 9 km-straal maar niet binnen de isochroon. Omdat deze woongebieden ook niet binnen de fiets-isochroon liggen zijn deze gebaat bij concrete verbetering van fiets of openbaar vervoer. De metro van Rotterdam bedient ook Hoogvliet en Spijkenisse. Hoewel buiten de 9 km-cirkel gelegen, zijn dit (met name Hoogvliet) plaatsen die sterk op Rotterdam georiënteerd zijn. De metroverbinding is echter niet snel genoeg om een goede verbinding met de stad te bieden (die is bij Amsterdam Zuidoost bijvoorbeeld iets beter).