Tilburg



Auto (99,4%)

Tilburg ligt op een auto-gedomineerde as tussen Breda en Eindhoven. Er is geen directe treinverbinding met hoofdknooppunt Utrecht, waardoor we verwachten dat het autoverkeer de overhand heeft in de dagelijkse mobiliteit. Uit de isochronenkaart blijkt dat de auto inderdaad bijna 100% van de bestemmingen kan bereiken, zelfs vertrekkend vanaf het centraal station. Enkele gebieden zijn niet te bereiken: Natuurgebied de Loonse en Drunense Duinen en vliegbasis Gilze Rijen.

Fiets (91%)

Het centraal station van Tilburg ligt heel centraal ten opzichte van het oude gedeelte van de stad en binnen de Ringbaan die dat deel omsluit. Het centrum is grotendeels autovrij en de fietser deelt de ruimte daar met voetgangers en openbaar vervoer. Uitbreidingsgebied Reeshof valt nog net binnen het criterium van een half uur fietsen. Daarbij vallen de buurdorpen Goirle, Oisterwijk en Udenhout ook binnen deze grens wat het aantal personen binnen de halfuursgrens aanzienlijk beïnvloedt. Het Wilhelminakanaal vormt geen duidelijke barrière, de N260 ten noordwesten van Tilburg wel maar beïnvloedt geen mensen.

Openbaar vervoer (61%)

De isochroon van Tilburg beslaat een groot deel van de stad, maar daarbuiten ontbreken een aantal verbindingen. Alleen naar het westen en richting Oisterwijk reikt de isochroon tot aan de grens van 9 km. Dit heeft te maken met de treinstations Tilburg Universiteit, Tilburg Reeshof en Oisterwijk. Door de ontbrekende verbindingen naar andere richtingen is de isochroon qua oppervlakte relatief klein vergeleken met andere steden. Dit heeft vermoedelijk te maken met de barrièrewerking van de A58 en de A65. Hierdoor zijn Moergestel en Goirle met het openbaar vervoer niet binnen 30 minuten bereikbaar.