Utrecht



Auto (100%)

Utrecht is een compacte stad en kent een fijnmaziger wegennet dan Rotterdam en Den Haag. Desondanks is ook Utrecht zeer goed ontsloten voor de automobilist. Binnen 30 minuten is ieder huishouden in de wijde omtrek bereikbaar.

Fiets (79%)

Fietsstad Utrecht wedijvert al jarenlang elk jaar om de bokaal voor beste fietsstad van de wereld. En terecht. Utrecht is een van de koplopers van Nederland en dus van de wereld. Vanuit de grootste fietsenstalling ter wereld op Utrecht Centraal fiets je over de vele brede rode lopers binnen een half uur tot ver buiten de binnenstad. Het vele spoor en de rijkswegen rond Utrecht zijn nauwelijks een obstakel. Je deelt het fietspad wel met ontelbaar veel andere fietsers en dat kan voor de nodige vertraging zorgen, bijvoorbeeld bij een fietsfile voor een verkeerslicht. Utrecht is op dit moment bezig met het plannen en aanleggen van veel snelfietsroutes die het bereiken van Nieuwegein, IJsselstein, Maarssen, Houten, Zeist en Bilthoven nog makkelijker moet maken.

Openbaar vervoer (80%)

Utrecht is een compacte stad en kent weinig uitlopers met langere afstand tot de stad. De uitlopers die er zijn, worden door het openbaar vervoer voldoende bediend, want alle gebieden liggen binnen de isochroon. De dorpen Bilthoven, Bunnik en Houten aan de oostzijde worden goed bediend door treinverbindingen. Zeist heeft een snelle busverbinding waar veel bussen rijden. De snelle tramlijn naar Nieuwegein laat zien dat bij een dergelijke verbinding ook stadsuitbreiding op wat grotere afstand mogelijk is, mits de structuur vanaf het begin afgestemd is op de ov-ontsluiting. Leidsche Rijn is een grote stadsuitbreiding die ondanks dat er niet veel bruggen over het Amsterdam-Rijnkanaal zijn, goed bereikbaar is met openbaar vervoer. Er liggen meerdere kleine stations (Leidsche Rijn, Terwijde, Vleuten) en er zijn voldoende busverbindingen die gebruik maken van de busbaan Parkwijk.