2. Onderzoeksresultaten

48% van de gemeenten in Nederland wil de maximum snelheid binnen de bebouwde kom op meer plekken terugbrengen naar 30 km/uur. Als er echter niets veranderd aan de inrichting van de 50 en 30 km/uur wegen, levert de snelheidsverlaging qua verkeersveiligheid weinig op. Het onderzoek leverde zes belangrijke inzichten op. Je leest ze hier.

1. 70% van de weglengte binnen de bebouwde kom heeft al een snelheidslimiet van 30 km/u

2. 35% van gemeenten overweegt geen uitbreiding van 30 km/u, 50% van de gemeenten overweegt beperkt meer 30 km/u in te voeren

3. Kosten infrastructurele aanpassingen en handhaving grootste struikelblok

4. Langs 40% van de doorgaande wegen (50 km/u) ontbreken vrij liggende fietsvoorzieningen

5. Ongeveer 10% van de 50 km/u-wegen, kan zonder grote infrastructurele ingrepen een 30 km/u-weg worden

6. 40% van de huidige 30 km/u wegen is te breed

Wil je na het lezen aan de slag?

Algemeen

Delen? Ja, graag!